Raadsgriffier | 36 uur

Heb jij een scherp oog voor mensen en de politieke en bestuurlijke verhoudingen binnen een gemeente? En weet jij hierin soepel mee te bewegen als dat nodig is en kritisch te adviseren als dat moet? Lees dan verder, dit is de vacature die bij jou past.

Wat ga je doen als Raadsgriffier? 

Als raadsgriffier bij de gemeente Dalfsen ondersteun je de gemeenteraad in de breedste zin van het woord. Je adviseert kritisch en proactief - zowel gevraagd als ongevraagd - over procedures, politiek-bestuurlijke instrumenten en strategische vraagstukken. Daarnaast bewaak je de processen binnen de raad en zorg je voor heldere en goed georganiseerde werkprocedures. Je ondersteunt de medewerkers van de griffie bij uitvoering van hun werk en ben je verantwoordelijk voor de logistieke en organisatorische ondersteuning van de raad. Ook draag je zorg voor de communicatie vanuit de raad en zie je erop toe dat gemaakte afspraken worden nagekomen. 

Als (eerste) adviseur van de raad werk je nauw samen met de burgemeester en de gemeentesecretaris binnen de bestuurlijk-ambtelijke driehoek, waarbij je actief bijdraagt aan het versterken van de positie van de raad en het bevorderen van de politiek-bestuurlijke verhoudingen. Het werk is dynamisch en soms lastig te plannen. Flexibiliteit en regelmatige avonduren zijn dan ook onderdeel van de functie. Daartegenover staat dat je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt om de invulling van je rol zelf vorm te geven.

Een voorbeeld van een dag in je nieuwe functie: 

Vandaag is een belangrijke dag; er is een principeverzoek voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) aangevraagd voor een locatie in de kern Nieuwleusen. Het doel is om een appartementencomplex mogelijk te maken op de locatie van een bestaand winkelpand, maar er is weerstand van omwonenden. Je hebt een integraal overleg met collega’s en de wethouder om deze casus te bespreken. Aansluitend is er een inloopmiddag voor omwonenden.
Jouw doel is om transparant te zijn en alle twijfel en onduidelijkheid weg te nemen, zodat onnodige bezwaren en vertragingen worden voorkomen. Dankzij jouw heldere communicatie en constructieve houding weet je de kritische buren te overtuigen van de plannen, die verder kunnen worden uitgewerkt en voorgelegd aan het college en de raad. 
Morgen begin je de dag met het schrijven van een beleidsstuk over premantelzorg. Daarna heb je een overleg met een collega van team Advies en Regievoering over haar beleidsvoorstel. In de middag werk je aan een adviesrapport voor het college en de raad over een nieuw ruimtelijk project. Je zorgt ervoor dat je adviezen helder en goed onderbouwd zijn, zodat de besluitvorming soepel kan verlopen. 
Wat breng je mee als Raadsgriffier?
  • Als raadsgriffier heb je oog voor mensen en politieke verhoudingen. Je weet hoe het lokale bestuur werkt en mensen in hun kracht te zetten. Wanneer nodig, kun je krachtig overtuigen, durf je beslissingen te nemen en ga je uitdagingen niet uit de weg. Je streeft naar positieve impact en pak je een actieve rol in de verdere professionalisering van de griffie. Door strategische ondersteuning en advisering versterk je, zowel intern als extern, de positie van de gemeenteraad.

    Verder ben je:

  • Een natuurlijk leider, toegankelijk en communicatief, die duurzame relaties opbouwt en anderen weet te adviseren, inspireren en motiveren;  
  • Uitstekend op de hoogte van trends en ontwikkelingen die relevant zijn voor de gemeenteraad;
  • Strategisch sterk, met het vermogen om politieke en bestuurlijke complexiteit te doorgronden en te vertalen naar concrete adviezen en acties; 
  • Flexibel en vaardig in het schakelen tussen college, gemeenteraad en medewerkers;
  • Ervaren in het openbaar bestuur, bij voorkeur met ervaring op de griffie;
  • Beschikkend over academisch werk- en denkniveau.
De Griffie

De griffie bestaat momenteel uit een (interim) griffier (1 FTE), twee raadsadviseurs (samen 1,20 FTE), een griffiemedewerker (0,6 FTE) en een communicatieadviseur (0,56 FTE).

Het is een relatief jong, enthousiast en gedreven team dat behoefte heeft aan kennisdeling en aansturing door een griffier die ervaring heeft met het werken op een griffie. Openheid, een goede sfeer en gelijkwaardige samenwerking met korte lijnen staan centraal binnen het team. Als griffier geef je vorm aan de ontwikkeling van het team en heb je oog voor de (ontwikkel)behoefte van de individuele teamleden.

De gemeenteraad van de gemeente Dalfsen

De gemeenteraad heeft de ambitie om inwoners meer te betrekken bij zijn werk en de besluitvorming. Onder de naam “Goed Goan” is de raad begin 2024 gestart met een nieuw vergadermodel. Inwoners hebben nu meerdere, laagdrempelige, mogelijkheden om hun ideeën, behoeften en zorgen te delen met onze raadsleden. Tegelijkertijd hebben de raadsleden meer tijd om onder andere deze input te verwerken in hun oordeels- en besluitvorming. De gemeenteraad bestaat voor de periode 2022-2026 uit 21 raadsleden, verdeeld over 6 politieke fracties. De volgende raadsperiode wordt het aantal raadsleden waarschijnlijk uitgebreid naar 23. De verhoudingen binnen onze gemeenteraad zijn over het algemeen goed. Het onderlinge debat in de commissie en raad kan nog worden versterkt. Net als het rolbewustzijn van raadsleden. Hier ligt een duidelijke rol voor jou als griffier. Momenteel loopt de procedure voor de benoeming van een nieuwe burgemeester. Naar verwachting wordt deze in april 2025 geïnstalleerd.

Waar kun je op rekenen?

Voor de functie van griffier kun je rekenen op: 

Als griffier bij de gemeente Dalfsen kun je rekenen op aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een uitdagende en afwisselende functie voor 36 uur per week. In deze rol krijg je veel verantwoordelijkheid en vrijheid, met ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Je ontvangt een salaris met een maximum van €7.417,- per maand (schaal 13). Daarnaast krijg je een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop je brutosalaris, waarmee je jouw arbeidsvoorwaarden flexibel kunt aanpassen aan je persoonlijke wensen. Je neemt deel aan de ABP-pensioenregeling en profiteert van diverse collectiviteitskortingen, zoals op een arbeidsongeschiktheidsverzekering en zorgverzekering.

We bieden je een contract voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling bij goed functioneren. Je krijgt een moderne werkplek in ons fraaie gemeentehuis, met de mogelijkheid om deels vanuit huis te werken. Daarnaast kom je terecht in een collegiale en gezellige werkomgeving, waar samenwerking en professionaliteit centraal staan.

Werken bij de gemeente Dalfsen

De gemeente Dalfsen is volgens onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2023 de plek waar de gelukkigste inwoners van Nederland wonen. Met ruim 30.000 inwoners biedt de gemeente een prettige leefomgeving om te wonen, werken en leven. De dorpen Dalfsen, Hoonhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen en Oudleusen vormen samen met het uitgestrekte buitengebied een mooie balans tussen rust en activiteit. Noaberschap, oftewel het omzien naar elkaar, speelt een belangrijke rol binnen de gemeenschap. Dit zie je ook terug in hoe wij als gemeente werken. De gemeente Dalfsen heeft ongeveer 300 medewerkers. Samen met inwoners, ondernemers en regionale partners zorgen we ervoor dat onze gemeente steeds mooier en beter wordt. We hechten veel waarde aan de inbreng van inwoners en stimuleren actief hun betrokkenheid bij beleid en besluitvorming.

Daarnaast betekent werken voor Gemeente Dalfsen:   

  • Een goede balans tussen werk en privé, waarbij je hybride kunt werken op kantoor én thuis;
  • Ruimte voor groei! Via de Dalfsen Academie krijg je volop kansen om jezelf te ontwikkelen met diverse cursussen en trainingen;
  • Een werkplek waar jouw ideeën en initiatieven gewaardeerd worden, en waar je samen met enthousiaste collega’s bijdraagt aan tastbare resultaten voor de gemeenschap.

Solliciteren? 

Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan nodigen we je uit om te solliciteren. We ontvangen jouw motivatiebrief en cv uiterlijk 26 januari via de knop solliciteren.

Solliciteren

Sollicitatieprocedure

De procedure is als volgt:

Solliciteren kan tot en met 26 januari 2025;
De sollicitatiegesprekken vinden plaats op dinsdag 4 februari 2025;
Een eventueel tweede gesprek vindt plaats op dinsdagmiddag 11 februari 2025.

Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.

Heb je een vraag over de inhoud van de functie?

Neem dan contact op met Leander Broere, voorzitter van de werkgeverscommissie via l.broere@dalfsen.nl of 06 53 37 58 11.

Heb je een vraag over de sollicitatieprocedure?

Neem dan contact op Hetty Krul-Nijenhuis, adviseur werving & selectie, via h.krul@dalfsen.nl of 06 40 52 75 34. 

Dalfsen is een inclusieve organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om betere resultaten te halen voor de gemeente. Talent als basis, diversiteit als kracht.

Deze vacature wordt gesloten zodra we geschikte kandidaten hebben gevonden.
Acquisitie n.a.v. deze advertentie en/of het gebruik maken ervan voor eigen doeleinden heeft niet onze voorkeur.