Adviseur Inwonerbetrokkenheid

Ben jij een strategische denker met een passie voor participatie en maatschappelijke betrokkenheid? En deins je er niet voor terug om nieuwe paden te bewandelen? 

Dan is dit jouw kans om als Adviseur Inwonerbetrokkenheid een sleutelrol te vervullen in het versterken van de relatie tussen overheid en samenleving.

In deze functie stap je niet in een gespreid bedje: je gaat bouwen, verbinden en pionieren. Je krijgt de ruimte én verantwoordelijkheid om participatie binnen de organisatie verder vorm te geven. Dat vraagt om visie, lef en het vermogen om anderen mee te nemen in verandering.

Samen bouwen aan een betrokken samenleving

Wil jij bijdragen aan het versterken van inwonerbetrokkenheid in de gemeente Dalfsen? Krijg je energie van complexe vraagstukken en het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving? Ben jij een verbinder die niet terugdeinst voor het inslaan van nieuwe wegen? Dan maken we graag kennis met jou!

Jouw rol

Inwonerbetrokkenheid is een belangrijk speerpunt binnen onze gemeente. Onlangs hebben we ons beleid op dit gebied vernieuwd. Hierin staan onze ambities, werkwijze en borging helder omschreven. Zo weten alle betrokkenen vanaf het begin wat ze van elkaar mogen verwachten. Aan dit beleid is ook een uitvoeringsprogramma gekoppeld.

Als adviseur inwonerbetrokkenheid ben jij de drijvende kracht achter de implementatie, borging én doorontwikkeling van dit beleid. Je werkt nauw samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, het gemeentebestuur en collega’s binnen de organisatie. Je bent een inspirerende sparringpartner voor beleidsmedewerkers, projectleiders, leidinggevenden en bestuurders, en weet hen te coachen en adviseren over participatieprocessen.

De basis ligt er, maar het echte werk begint nu: bouwen, verbinden en pionieren. Je krijgt de ruimte én verantwoordelijkheid om inwonerbetrokkenheid stevig te verankeren in onze organisatie. Dat vraagt om visie, lef en het vermogen om anderen mee te nemen in verandering.

Wat ga je doen?

  • Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering en borging van het Uitvoeringsprogramma Inwonerbetrokkenheid binnen de organisatie;
  • Je adviseert en begeleidt collega’s en bestuurders bij het betrekken van inwoners;
  • Je ontwikkelt en beheert participatiemiddelen en -tools binnen de gemeente;
  • Je denkt actief mee over participatieprocessen en ondersteunt bij de uitvoering;
  • Je evalueert participatieprocessen en vertaalt de uitkomsten naar beleid en werkwijzen;
  • Je stelt collegevoorstellen op over inwonersinitiatieven en brengt deze in bij de intaketafel.

Wat breng je mee?

  • Een afgeronde hbo-opleiding;
  • Aantoonbare ervaring met participatieprocessen binnen een politiek-bestuurlijke context;
  • Kennis van projectmatig en integraal werken;
  • Het vermogen om belanghebbenden te enthousiasmeren en te betrekken;
  • Een strategische blik en uitstekende adviesvaardigheden;
  • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Kennis van de Omgevingswet is een pré.

Voor de functie Adviseur inwonerbetrokkenheid kun je rekenen op: 

  • Een afwisselende functie met maatschappelijke impact
  • Een prettige werksfeer in een betrokken en professioneel team
  • Een dienstverband van 32 tot 36 uur per week (jouw voorkeur bespreken we samen)
  • Een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
  • Salaris tot maximaal € 5.691,- schaal 10A, cao-gemeenten) bij een 36-urige werkweek
  • Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop je salaris, dat je kunt inzetten voor bijvoorbeeld de aankoop van verlof, uitruil reiskosten, een opleiding of – vanaf 1 januari 2026- het aflossen van een studieschuld. Natuurlijk kun je dit ook uit laten betalen.
  • 201,6 verlofuren per jaar (bij een fulltime dienstverband) en ouderschapsverlof (betaald en onbetaald)
  • Laptop en telefoon in bruikleen
  • Thuiswerkvergoeding, reiskostenregeling, gunstige fietsregeling en bijdrage in zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Pensioenopbouw via het ABP

Solliciteren  

Enthousiast? Reageer dan vooral – we zijn benieuwd naar jou!

Vragen?

  • Over de inhoud van de functie
  • Over de procedure
    • P@O gemeente Dalfsen
    • Telefoonnummer 0529 48 83 88
    • E-mailadres p&o@dalfsen.nl

De procedure verloopt als volgt: 

  • Je kunt solliciteren tot en met 29 juni 2025;
  • De sollicitatiegesprekken vinden plaats op dinsdag 8 juli 2025 in de middag;
  • Het arbeidsvoorwaardengesprek staat gepland op maandag 14 juli 2025 van 13.00 – 14.00 uur.
     

Solliciteren

Gemeente Dalfsen staat voor een organisatie waar iedereen zich welkom voelt. Diversiteit zien wij als kracht.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.