Juridisch Adviseur Openbare Orde en Veiligheid
Wat ga je doen?
In deze functie ben je de vaste juridische sparringpartner binnen het team Openbare Orde en Veiligheid. Je beoordeelt of beleidskeuzes juridisch kloppen, denkt mee over bestuurlijke afwegingen en zorgt dat besluiten helder, onderbouwd en uitvoerbaar zijn.
Je werkt aan thema’s als overlast, vergunningen, ondermijning, openbare orde en handhaving. Daarbij werk je nauw samen met boa’s, vergunningverleners, beleidsadviseurs én bestuurders.
Een greep uit je werkzaamheden:
- Adviseren over de APV, Alcoholwet, Bibob, Wet Damocles en bijzondere wetten;
- Opstellen van besluiten, beleidsregels, rapportages en convenanten;
- Begeleiden van bezwaar- en beroepsprocedures en optreden namens het college;
- Signaleren van juridische risico’s en vertalen van ontwikkelingen naar werkbare oplossingen;
- Coördineren en uitvoeren van Bibob-onderzoeken;
- Meedenken over bestuurlijke strategie bij complexe casussen.
Je werkt zelfstandig, maar zeker niet alleen. Je overlegt veel met collega’s en partners binnen én buiten de organisatie.
Wat breng je mee?
Een stevige juridisch adviseur met bestuurlijk gevoel. Iemand die niet alleen regels kent, maar ze ook weet toe te passen in de praktijk. Je weet hoofd- van bijzaken te scheiden, kunt snel schakelen en legt complexe zaken helder uit.
Verder:
- Heb je een hbo- of wo-diploma Rechten (bestuursrecht);
- Heb je ervaring in juridische advisering binnen een overheid of veiligheidsdomein;
- Ben je bekend met of wil je je verdiepen in de relevante wetgeving (Bibob, APV, Alcoholwet, Damocles);
- Kun je besluiten opstellen en optreden in bezwaar- en beroepsprocedures;
- Werk je goed samen en ben je bestuurlijk sensitief.
Het team Openbare Orde
Je komt terecht in een betrokken team van 12 collega’s: boa’s, vergunningverleners, beleidsadviseurs, Bibob-coördinator en meer. We houden van korte lijnen, eerlijk overleg en samen dingen voor elkaar krijgen.
Je hebt een sleutelrol binnen het juridisch-bestuurlijke werkveld van Dalfsen en schakelt veel met collega’s van andere domeinen, het bestuur en externe veiligheidspartners.
Wat kun je van ons verwachten?
- Een arbeidsovereenkomst voor 24 uur per week, voor één jaar met uitzicht op vast.
- Een salaris tot € 5.519,- (schaal 10, cao gemeenten) bij 36 uur.
- Een Individueel Keuzebudget van 17,05%.
- Ruime verlofregeling en aanvullende regelingen voor ouderschapsverlof.
- Laptop, telefoon, thuiswerkvergoeding, leasefietsregeling en reiskostenvergoeding (vanaf 1 januari 2026);
- Pensioenopbouw bij het ABP.
- En last but not least: een fijne werkplek in het gemeentehuis van Dalfsen – met uitzicht op de Vecht, het Vechtdal én je leuke collega’s.
Interesse?
Wil jij je verdiepen in actuele veiligheidsvraagstukken, en bijdragen aan heldere, juridisch gedragen besluiten binnen een gemeente? Dan komen we graag met je in contact.
Wil je informatie over deze vacature, neem gerust contact op met Hetty Krul-Nijenhuis, adviseur werving & selectie, via h.krul@dalfsen.nl of 06 40 52 75 34.
Hoe verloopt de procedure?
We beoordelen sollicitaties zodra ze binnenkomen. Bij een goede match plannen we snel een gesprek met je in. De vervolgstappen stemmen we vervolgens samen met je af.
Gemeente Dalfsen is een inclusieve organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om betere resultaten te halen voor de gemeente. Talent als basis, diversiteit als kracht.