Lid Bezwaarschriftencommissie

U kunt reageren tot en met .

Commissie van advies voor de bezwaarschriften

De gemeente Dalfsen is per 1 januari 2026 op zoek naar een lid voor haar externe en onafhankelijke vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften. 

Wat ga je doen?

Een bezwaarschrift wordt voorgelegd aan de Bezwaarschriftencommissie wanneer blijkt dat het niet in onderling overleg met partijen kan worden afgedaan. De commissie brengt na een hoorzitting advies uit aan de bestuursorganen van de gemeente over de beslissing op een bezwaar. 

De commissie behandelt alle bezwaarschriften van de gemeente, met uitzondering van de bezwaren die betrekking hebben op de terreinen belastingen en personeelszaken. De meerderheid van de zaken heeft betrekking op sociale zekerheidsrecht en omgevingsrecht.

De hoorzittingen worden geleid door de voorzitter, bijgestaan door twee commissieleden die afwisselend deelnemen (er zijn in totaal 4 leden en 1 voorzitter). De commissie vergadert gemiddeld één keer per maand op een dinsdagmiddag. De vergaderingen vinden plaats in het gemeentehuis in Dalfsen. Stukken voor hoorzittingen worden enkel digitaal aangeboden. Van leden wordt verwacht over een eigen device te beschikken.

Wat vragen we van jou? 

  • Je hebt een HBO of universitair niveau en je hebt kennis van maatschappelijke ontwikkelingen en van het functioneren van het openbaar bestuur.
  • Je beschikt over actuele kennis van het bestuursrecht in het algemeen en/of van specifieke gemeentelijke beleidsterreinen in het bijzonder (omgevingsrecht, Wmo, Participatiewet, Jeugdwet, Woo) en hebt inzicht in gemeentelijke besluitvormingsprocessen.
  • Kennis van het sociaal-zekerheidsrecht is een pré.
  • Je bent sociaal betrokken, werkt oplossings- en resultaatgericht en je kunt goed luisteren en met mensen uit alle lagen van de samenleving communiceren. 

Om de onafhankelijkheid van de Bezwarencommissie te waarborgen, vinden wij het van belang dat de leden van de commissie niet woonachtig zijn in de gemeente Dalfsen en dat zij niet betrokken zijn bij bestuursorganen van de gemeente of anderszins belangen hebben die zouden kunnen conflicteren met de rol als commissielid.

Wat bieden wij? 

De presentievergoeding per vergadering bedraagt in 2026  € 200,- voor leden. Daarnaast wordt een reiskostenvergoeding van € 0,28 per kilometer geboden. De leden van de bezwarencommissie worden benoemd voor een periode van vier jaar met twee maal de mogelijkheid tot herbenoeming voor vier jaar.

Vragen? 

Zie jij jezelf wel plaatsnemen in de bezwaarschriftencommissie? Reageer dan vóór 17 september via de knop solliciteren. De sollicitatiegesprekken staan gepland op 23 september Heb je vooraf een vraag? Bel dan gerust met Clementine Blokzijl  of Marjan Petersen (secretariaat bezwaarschriftencommissie)  via (0529) 48 8388

Interesse? 

Stuur uiterlijk 17 september 2025 je motivatie en cv. 

De gesprekken vinden plaats op dinsdag 23 september 2025. 

Solliciteren

Gemeente Dalfsen is een inclusieve organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om betere resultaten te halen voor de gemeente. Talent als basis, diversiteit als kracht.

Acquisitie n.a.v. deze advertentie en/of het gebruik maken ervan voor eigen doeleinden heeft niet onze voorkeur.