Wat is het?

(Overheids)organisaties kunnen gegevens van u opvragen bij de gemeente. Bijvoorbeeld voor:

  • pensioenen
  • uitkeringen
  • huurtoeslag
  • belastingen
  • rechtszaken

Als u wilt weten welke gegevens de gemeente over u heeft geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit doet u in de gemeente waar u woont.

Wat heb ik nodig?

  • Als u de aanvraag schriftelijk doet: een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
  • Als u de aanvraag online doet: uw DigiD.

Hoe werkt het?

Om u een volledig overzicht te geven, raadpleegt de gemeente niet alleen eigen systemen. Zij informeert ook welke landelijke overheidsorganisaties uw gegevens hebben bekeken.

Online afspraak maken

Hoelang duurt het?

U krijgt binnen vier weken het overzicht.

Extra informatie

Het overzicht gaat maximaal twintig jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid zogeheten ‘verstrekkingen’ bewaren volgens de Wet Basisregistratie Personen. Deze wet is echter pas ingegaan op 6 januari 2014. Tot die tijd was de wettelijke bewaartermijn één jaar. Het is daarom niet altijd mogelijk om alle informatie van de afgelopen twintig jaar voor u terug te vinden.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken: