Sociaal Raadslid 4-8 uur
Als sociaal raadslid ben je een grote steun voor inwoners van Dalfsen die financiële en/of juridische problemen hebben.
Gemeente Dalfsen zoekt een sociaal raadslied – 4 tot 8 uur per week
Als sociaal raadslid ben je een grote steun voor inwoners van Dalfsen die financiële en/of juridische problemen hebben. Op een laagdrempelige manier geef je hun informatie, ondersteun je ze en geef je gerichte adviezen om het op te lossen en, liever nog, te voorkomen. Je richt je op vragen, tekorten en problemen van inwoners die samenhangen met wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheid, belastingen, arbeid, huisvesting, consumentenzaken, persoons- en familierecht, onderwijs en de onderlinge samenhang hiertussen. Je bevordert hiermee de zelfredzaamheid van de inwoners op het gebied van wet- en regelgeving.
Naast de individuele ondersteuning heb je ook een signalerende functie, waar het gaat om knelpunten en onrechtmatigheden in de uitwerking van specifieke wet -en regelgeving. Je geeft ook consulten aan collega’s uit andere disciplines en je werkt veel samen met externe instanties zoals o.a. Humanitas, Schuldhulpmaatje, SAAM, UWV. De ondersteuning van Sociaal Raadsliedenwerk is gratis.
We zoeken iemand die:
- Beschikt over kennis van de wet en regelgeving op het gebied van het sociale zekerheidsrecht;
- Kennis heeft van de sociale kaart van Dalfsen en je netwerk weet te onderhouden en verder uit te bouwen;
- Affiniteit heeft met het werken met vrijwilligers;
- Stevig in zijn of haar schoenen staat en communicatief en coachend sterk is;
- Een doorpakker met verantwoordelijkheidsgevoel en een dienstverlenende instelling;
- Initiatiefrijk is in het organiseren van oplossingen;
- HBO werk- en denkniveau heeft.
Wat bieden wij?
Voor de functie van Sociaal raadslid kun je rekenen op:
- Een contract voor maximaal 8 uur per week (sluiten de uren niet helemaal aan bij je wensen, dan kijken we graag samen naar een passende oplossing);
- Een salaris van maximaal € 4.998,- (schaal 9, cao gemeenten, peildatum 1-10-2025) op basis van een 36-urige werkweek;
- Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% dat je flexibel kunt inzetten, bijvoorbeeld voor extra verlof, opleiding of uitbetaling;
- Een goede verlofregeling van 201,6 uur per jaar bij een voltijds dienstverband en mogelijkheden voor ouderschapsverlof;
- Een laptop en telefoon in bruikleen;
- Een pakket aan aanvullende arbeidsvoorwaarden, waaronder een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding, (lease)fietsregeling en een werkgeversbijdrage aan zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekering;
- Pensioenopbouw bij het ABP.
Daarnaast kun je rekenen op:
- Een veelzijdige functie waarin je jouw kennis en ervaring volop kunt inzetten;
- Ruimte voor eigen initiatief en professionele ontwikkeling.
Solliciteren
Is deze functie echt iets voor jou?
Solliciteer dan nu en sluit je aan bij ons team. Samen werken we voor de inwoners in Dalfsen. Je bent van harte welkom!

De planning ziet er als volgt uit:
- Reageer uiterlijk op 14 december 2025;
- De sollicitatiegesprekken vinden plaats op vrijdag 19 december 2025;
- Het arbeidsvoorwaardengesprek staat gepland op dinsdag 23 december 2025.
Heb je een vraag over de inhoud van de functie? Neem gerust contact op met Rianne de Kroon, teamleider Participatie, via r.dekroon@dalfsen.nl of 06 40 72 72 07
Heb je een vraag over de sollicitatieprocedure? Dan kun je contact opnemen met Hetty Krul-Nijenhuis, adviseur werving & selectie, via h.krul@dalfsen.nl of 06 40 52 75 34.
Gemeente Dalfsen is een inclusieve organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om betere resultaten te halen voor de gemeente. Talent als basis, diversiteit als kracht.

