Tijdelijke vervolgopvang Lemelerveld
Tijdelijke Opvang asielzoekers
De situatie in het aanmeldcentrum in Ter Apel blijft vragen om hulp vanuit de rest van Nederland. De gemeente Dalfsen vindt het belangrijk om een veilig en warm (tijdelijk) thuis te bieden aan mensen die huis en haard hebben achter gelaten, omdat het onveilig voor hen is in eigen land.
Daarnaast hebben gemeenten vanuit de Spreidingswet de taak om vluchtelingen op te vangen. De opvang op Heidepark loopt goed. De bewoners ervaren een warm welkom, een grote groep Lemelervelders is betrokken en organiseert veel activiteiten en het onderwijs en allerlei (sport)activiteiten lopen. Daarom heeft de gemeente Dalfsen besloten om de groep mensen op de vlucht, die nu op Heidepark in Lemelerveld verblijft, op te willen blijven vangen binnen de gemeente. Vanaf eind maart 2024 organiseert de gemeente Dalfsen ter overbrugging tot een structurele locatie, voor een periode van ongeveer 1 jaar opvang voor maximaal 120 mensen op het terrein aan de Ambachtsweg 10 in Lemelerveld.
Hieronder staan veel gestelde vragen en antwoorden. Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt om de informatie actueel te houden.
Veel gestelde vragen (FAQ)
Hoe kan de veiligheid voor schoolgaande kinderen worden gegarandeerd?
De gemeente voelt zich verantwoordelijk voor een veilige omgeving in de gemeente Dalfsen. Daar zetten we ons maximaal voor in. Als het gaat om de tijdelijke opvanglocatie hebben we met de directe buren gekeken naar de inrichting van de locatie ook op het gebied van (verkeers-)veiligheid. We zien met de inrichting van de locatie geen verhoogde veiligheidsrisico’s voor schoolgaande kinderen.
Waarom wordt niet eerst overlegd met de buurt over de locatie van de noodopvang?
Vanwege de korte tijd heeft het college het besluit genomen voor de keuze van het zoekgebied. Nadat het terrein was bepaald, zijn de direct aanwonenden geïnformeerd en uitgenodigd om mee te denken over de inrichting van het terrein. Bij een tijdelijke locatie is er vanwege de urgentie en geringe tijd vaak geen ruimte om het gebied zelf in een participatietraject vast te stellen.
Het proces rondom de structurele opvanglocatie gaat anders. Daarvoor hebben we ook meer tijd. Om te komen tot mogelijk geschikte locaties bepalen we eerst met elkaar de kaders, voorwaarden en criteria die van belang zijn voor het zoeken naar een geschikte locatie. Denk daarbij aan de grootte, de plek en bijvoorbeeld welke voorzieningen er in de buurt moeten zijn. Daarover gaan we in gesprek met professionals en met inwoners. Wanneer die kaders zijn bepaald, kijken we naar mogelijke locaties die passen bij deze kaders. Ook bij de zoektocht naar geschikte locaties gaan we in gesprek met inwoners. Dat is een ander traject dan deze opvang. De voorbereidingen voor dit proces zijn inmiddels opgestart.
Is besluitvorming op een juiste wijze gedaan?
Ja. Het gaat bij de opvang aan de Ambachtsweg in Lemelerveld om een tijdelijke gemeentelijke opvanglocatie waarbij de gemeente zich inzet om de aanwezige groep mensen die tot 29 maart op het
Heidepark verbleef, te behouden totdat een structurele opvanglocatie binnen de gemeente Dalfsen is gerealiseerd. Dat maakt dat ter overbrugging van de noodopvang op camping Heidepark er een nieuwe locatie gezocht is, waarbij ook sprake is van noodopvang. Gelet op de tijdelijkheid en de vorm (noodopvang) zien wij dit als een bevoegdheid van het college. De gemeenteraad wordt steeds geïnformeerd over noodopvang van asielzoekers. Binnen de gemeente is dit inmiddels beleid. Bij de realisatie van de noodopvang in Oudleusen (De Wiekelaar) als ook in Lemelerveld (Heidepark) vond besluitvorming door het college plaats net als in eerdere situaties (De Spil en Hof van Dalfsen). Het college voelt zich daarin gesteund door de raad. De raad heeft op 18 december 2023 nog een dringend verzoek aan het college gedaan te komen tot noodopvang voor asielzoekers.
Is het besluit om een tijdelijke opvanglocatie in te richten in strijd met het bestemmingsplan op de geplande locatie, gezien de huidige bestemming 'groen' is aangemerkt?
Inwoners, bedrijven en overheden kunnen toestemming vragen om activiteiten in de fysieke leefomgeving uit te voeren door een omgevingsvergunning aan te vragen. In het omgevingsplan staat welke activiteiten toegestaan zijn in het gebied. Als de activiteit in strijd is met het omgevingsplan, is er sprake van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) en dat wordt getoetst. De opvanglocatie past niet in het omgevingsplan en dus heeft de gemeente de wettelijke procedure hiervoor opgestart.
Wordt de wettelijke procedure gevolgd om op een legale wijze de noodopvang te kunnen faciliteren op deze plek?
De gemeente Dalfsen moet voor dit initiatief, net als bij inwonersinitatieven, een wettelijke procedure volgen om te komen tot een tijdelijke (in dit geval maximaal 2 jaar) afwijking van het omgevingsplan. De aanvraag van deze buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) is gedaan op donderdag 14 maart via het omgevingsloket. De toetsing van deze aanvraag gebeurt zorgvuldig en volgens de wet- en regelgeving, zoals bij ieder ander initiatief. Een BOPA wordt in de meeste gevallen binnen 8 weken beoordeeld, waarna het besluit van de gemeente Dalfsen 6 weken ter inzage ligt voor inwoners. Inmiddels heeft het college een gedoogbesluit afgegeven.
Gedoogbeslissing
Is er een BeSi-rapport (Bedrijven en Milieu-informatiesysteem) opgesteld voor dit gebied?
In ons land leven beschermde plant- en diersoorten. Op het moment dat er werkzaamheden plaatsvinden, mogen die niet ten koste gaan van deze soorten. Dit noemen we de zorgplicht en dit is vastgelegd in de Omgevingswet. De Beschermde Soorten Indicator is hierbij een belangrijk hulpmiddel. Voordat de werkzaamheden op locatie waren gestart, is er een Quick Scan Flora & Fauna onderzoek uitgevoerd op locatie. We hebben een Flora en Fauna QuickScan door een onafhankelijke ecoloog laten uitvoeren. De volgende stap na een quick scan is dat er binnen 3 werkdagen maatregelen worden getroffen om te zorgen dat er geen wijzigingen in flora en fauna in het betreffende gebied komen. Dus dat de huidige situatie in stand blijft. Deze werkzaamheden zijn vrijdag 15 maart opgestart. Dat is een standaardwerkwijze die hoort bij een quick scan. Dit had dus niet met de opbouw met de locatie/plaatsen van de containers te maken, maar gaat over de flora en fauna. Vanwege de onduidelijkheid hierover bij de buurt, hebben we deze werkzaamheden toen gestopt. Het Flora en Fauna rapport is inmiddels opgeleverd. We hebben dit rapport toegelicht aan de directe omwonenden. Uit het rapport zijn geen belemmerende factoren gekomen voor de realisatie van de opvang op deze locatie. Het rapport Quick Scan Flora & Fauna is onderdeel van de aanvraag omgevingsvergunning.
Welke voorzorgsmaatregelen neemt de gemeente Dalfsen om te voorkomen dat eventueel kwetsbare diersoorten hinder ondervinden van de geplande werkzaamheden?
In ons land leven beschermde plant- en diersoorten. Op het moment dat er werkzaamheden plaatsvinden, mogen die niet ten koste gaan van deze soorten. Dit noemen we de zorgplicht en dit is vastgelegd in de Omgevingswet. Alvorens de werkzaamheden op locatie zijn gestart, is er een Quick Scan Flora & Fauna onderzoek uitgevoerd op locatie. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen nader ecologisch onderzoek benodigd is. Het rapport Quick Scan Flora & Fauna is onderdeel van de aanvraag omgevingsvergunning.
Hoe ziet het proces er verder uit?
De groep tijdelijke bewoners van het Heidepark zijn op 29 maart verhuisd naar de nieuwe, tijdelijke locatie: Ambachtsweg 10 in Lemelerveld. Inmiddels is ook het proces te komen tot structurele opvang van asielzoekers opgestart. Hierover volgt binnenkort meer informatie.
Waar kan ik terecht als ik wil helpen?
We kunnen ons voorstellen dat u met deze mensen meeleeft en misschien hulp wilt aanbieden.
Mensen die graag iets voor de vluchtelingen in Lemelerveld willen betekenen in activiteiten en dagbesteding kunnen zich aanmelden bij SAAMWelzijn:
Wendy Leeuwenkuil
- Telefoonnummer 0529 – 793 013
- E-mailadres info@saamwelzijn.nl.
Waar kan ik terecht met vragen of als ik me zorgen maak?
Er is altijd iemand aanwezig op de locatie waarbij u terecht kunt. Daarnaast kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen met 06 31241012.
U kunt ook contact opnemen met de gemeente Dalfsen:
- Online contactformulierlink naar bestand
- E-mailadres gemeente@dalfsen.nl
- Telefoonnummer 14 0529
Waarom is gekozen voor communicatie op vrijdag en op deze manier?
We hebben verschillende locaties onderzocht. De communicatie is de dag na de besluitvorming door het college opgestart. We hebben een strakke deadline: 29 maart loopt de opvang bij camping Heidepark af. We hebben direct aangrenzende bewoners, organisaties (zoals de school en de kerk) en ondernemingen uitgenodigd voor een bijeenkomst om het totale terrein te bespreken en samen te kijken naar de meeste optimale inrichting van het terrein is. Ook de toegang van en naar de locatie bespreken we met direct, aangrenzende omwonenden. Om te voorkomen dat we een beperkte groep al informeerden en de rest van Lemelerveld niet, hebben we ervoor gekozen om iedereen tegelijkertijd te informeren, ondanks dat nog veel niet definitief is bepaald. Op 14 maart organiseerden we een informatiebijeenkomst bij Zaal Reimink voor omwonenden en andere geïnteresseerden.
Waarom kiest de gemeente voor tijdelijke opvang van asielzoekers?
De situatie in het aanmeldcentrum in Ter Apel blijft vragen om hulp vanuit de rest van Nederland. De gemeente Dalfsen vindt het belangrijk om een veilig en warm thuis te bieden aan mensen die huis en haard hebben achter gelaten, omdat het onveilig voor hen is in eigen land.
Waarom deze locatie?
We hebben meerdere locaties in Lemelerveld onderzocht. Bijvoorbeeld het evenemententerrein in Lemelerveld. Het evenemententerrein in Lemelerveld kent het voordeel van nutsvoorzieningen. Dit terrein is belangrijk voor de evenementen welke in Lemelerveld worden georganiseerd. Gelet op de duur van de vervolgopvang bleek dit terrein geen reële optie. Verder zijn nog 2 andere locaties grenzend aan het dorp Lemelerveld verkend. De ene bleek een lage ligging (drassig) de ander een te smalle strook. Deze plek aan de Ambachtsweg 10 in Lemelerveld past het beste om op korte termijn een vervolgopvanglocatie te realiseren. Met direct aangrenzende bewoners, organisaties (zoals de school en de kerk) en ondernemers hebben we gesprekken gevoerd over het inrichten van het terrein en de toegang van en naar de locatie. Uiteraard zorgen wij in overleg met school en de directe buren voor een veilige omgeving op en rond de opvanglocatie.
Hoe kunnen de inrichting van de locatie en de toegang naar en van de locatie er mogelijk uit gaan zien?
Met de groep direct aangrenzende omwonenden, school, kerk en ondernemingen spraken we de afgelopen tijd intensief over onder andere de inrichting van de tijdelijke opvanglocatie en de toegang van en naar deze locatie.
De afvaardiging van de direct omwonenden is intensief betrokken bij de stappen te komen tot realisatie van de opvanglocatie. Zorg- en aandachtspunten uit deze gesprekken en uit de informatieavond zijn besproken en meegenomen in de uitwerking van de inrichting van de locatie. Denk daarbij aan afscherming van de locatie bij de sloot en bij tuinen van omwonenden en de toegangswegen van en naar de opvanglocatie. Op verzoek van de direct omwonenden is verkend de ontsluiting voor langzaam verkeer te laten lopen naar de Posthoornweg. De locatieraad van de H. Hartkerk verleent haar medewerking aan deze ontsluiting via haar terrein door de pastorietuin.
Onderstaande praatplaat is besproken op 12 maart en wordt verder uitgewerkt en aangepast. Dit is nog een schets. Binnenkort delen we de definitieve inrichting.
Welke andere locaties waren in beeld en waarom is daar niet voor gekozen?
Bijvoorbeeld het evenemententerrein in Lemelerveld. Het evenemententerrein in Lemelerveld kent het voordeel van nutsvoorzieningen. Dit terrein is belangrijk voor de evenementen welke in Lemelerveld worden georganiseerd. Gelet op de duur van de vervolgopvang bleek dit terrein geen reële optie.
Verder zijn een tweetal andere locatie grenzend aan het dorp Lemelerveld verkend. De ene bleek een lage ligging (drassig) de ander een te smalle strook.
Tijdelijkheid van de opvang voor de duur van ongeveer 1 jaar
Het proces te komen tot structurele opvang is opgestart. We verwachten dat de realisatie van de structurele opvangvoorziening(en) een jaar duurt.
Hoeveel mensen worden op deze locatie opgevangen?
Het is een vervolglocatie voor de groep die nu op camping Heidepark verblijft. We vangen op deze locatie maximaal 120 mensen op. De huidige groep bestaat voor groot deel uit gezinnen met kinderen kinderen.
De basisschoolkinderen gaan naar school in Vilsteren. Voor de jongeren worden activiteiten en taallessen/onderwijs georganiseerd. Hiervoor is een oud docent aangetrokken.
Wie komt er te naar deze opvanglocatie?
Er komen maximaal 120 mensen naar deze locatie. Het gaat om de groep die nu tot 29 maart op camping Heidepark verblijft. Deze groep is sinds januari 2024 in Lemelerveld en voelt zich thuis in de Lemelerveldse samenleving. Zij komen tot rust en voelen zich welkom. De kinderen gaan naar school en voor de tieners hebben we onderwijs/taalles georganiseerd. Ook zijn er verschillende (sport)activiteiten. Ook de volwassenen krijgen taalonderwijs, georganiseerd door vrijwilligers uit Lemelerveld.
Hoe ziet de opvanglocatie eruit?
Op deze tijdelijke locatie komen units met ieder 4 tot 6 slaapplekken. Er komen geen gestapelde units, dus geen 2 of meer woonlagen. Het zijn units met alles gelijkvloers. Deze units zijn beter te verwarmen en bieden meer privacy aan de bewoners dan de huidige tenten. Daarnaast komen er een aantal units met sanitair en een tent om te verblijven en te eten. De gemeente Dalfsen werkt samen met Lemelerveldse ondernemers om deze opvang op korte termijn te realiseren.
Met direct omwonenden zijn gesprekken gevoerd over de inrichting en de toegangswegen van en naar het terrein. Een afvaardiging namens de direct omwonenden is intensief betrokken. Zorg- en aandachtspunten uit deze gesprekken en uit de informatieavond zijn besproken en meegenomen in de uitwerking van de inrichting van de locatie. Denk daarbij aan afscherming van de locatie bij de sloot en bij tuinen van omwonenden en de toegangswegen van en naar de opvanglocatie. Op verzoek van de direct omwonenden is de ontsluiting voor langzaam verkeer te laten lopen naar de Posthoornweg verkend. De locatieraad van de H. Hartkerk verleent haar medewerking aan deze ontsluiting via haar terrein door de pastorietuin.
Waaruit bestaat de dagbesteding van deze groep mensen?
Er worden al verschillende activiteiten georganiseerd, die blijven beschikbaar, zoals onderwijs, taalles en sport.
Is er onderwijs geregeld voor kinderen?
Ja, de basisschoolkinderen gaan naar school en voor de jongeren is er een oud docent aangetrokken om onderwijs te geven.
Welke faciliteiten zijn op locatie aanwezig voor deze groep tijdelijke bewoners?
Op de locatie is onderdak, eten en sanitaire voorzieningen voor deze groep bewoners. Ook komt er een recreatietent en een speelveld. Verder is er wifi voor hen aanwezig. En daarnaast dus verschillende sport, spel en onderwijsactiviteiten als dagbesteding.
Hoe wordt toezicht gehouden?
Overdag en 's avonds is er op de locatie begeleiding aanwezig. Daarnaast is er 24 uur per dag beveiliging aanwezig. De locatie is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar: 06 3124 1012.
In de opvanglocatie kunnen mensen verblijven van verschillende nationaliteiten. Om met hen te communiceren hebben we de beschikking over een tolkentelefoon.
Kunnen de tijdelijke bewoners de locatie verlaten?
De bewoners zijn vrij om het terrein op en af te gaan. Met directe buren zijn we in gesprek hoe we de toegang van en naar de locatie gaan maken.
Is er beveiliging op het park aanwezig?
Er is 24 uur per dag beveiliging op het park aanwezig. Zij lopen ook rondes buiten het gebouw.
Daarnaast is er overdag en ’s avonds ook begeleiding aanwezig.
Wie betaalt deze opvang in Lemelerveld?
De tijdelijke opvang wordt bekostigd door de Rijksoverheid.
Hoe gaat de gemeente om met overlast?
We zetten ons in om overlast te voorkomen en spannen ons in om te zorgen dat het prettig wonen is en blijft voor alle bewoners op deze locatie, maar ook in de rest van de gemeente Dalfsen. Samen met directe buren kijken we naar de inrichting om zo overlast te voorkomen.
Hoe wordt een veilige ontsluiting en verkeerssituatie gewaarborgd?
Samen met de direct, aangrenzende buren hebben we gekeken naar de toegangsweg(en) van en naar de locatie. De Ambachtsweg wordt de toegangsweg van en naar de locatie voor gemotoriseerd verkeer. Voor langzaam verkeer is gekozen voor de Posthoornweg als toegangsweg. Deze weg heeft een stoep. De gemeente heeft een externe verkeersdeskundige laten onderzoeken of aanvullende maatregelen gewenst dan wel noodzakelijk zijn. Er is een aanpassing gedaan, waarbij een veilige uitrit op de Posthoornweg is gecreëerd.
Waarom en er nu wel een toegangsweg worden gecreëerd voor de noodopvang?
De opvanglocatie komt aan de Ambachtsweg en heeft wegen nodig om van en naar de locatie te kunnen. Dit staat los van de verkeersituatie bij de basisschool De Sprankel.
Mag er volgens de bestemming van het gebied een opvanglocatie komen?
We hebben inmiddels een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend om te komen tot vergunningverlening van deze activiteiten. De vergunningsaanvraag gaat in werking op het moment van aanvragen. Aanpassingen vanuit de directe buren en vanuit de informatieavond zijn zoveel mogelijk meegenomen in de vergunningsaanvraag.
Er zijn circa 30 bezwaren ontvangen, waarvan veruit het merendeel is ingediend voor de informatiebijeenkomst. Naar aanleiding van 1 bezwaarschrift dat door meerdere personen is ondertekend, is in overleg met het secretariaat van de commissie bezwaarschriften besloten de bezwaren op te vatten als zienswijzen. Er ligt nog geen besluit waartegen bezwaar gemaakt kan worden. De zienswijzen worden betrokken bij de aanvraagprocedure voor de omgevingsvergunning.
De publicatie van deze aanvraag volgt later en staat waarschijnlijk vanaf vrijdag 22 maart op www.officielebekendmakingen.nl en op dinsdag 26 maart in de Kernpunten.
Hoe komt de locatie er precies uit te zien? Blijft het open? Wordt het deels afgesloten terrein? Is er directe toegang tot het terrein van de school?
De inrichting naar het terrein aan de ambachtsweg 10 bespreken we met de direct omwonenden. We plaatsen binnenkort de definitieve inrichting van het terrein op deze website.
Wat is er uit het flora en faunaonderzoek gekomen?
We hebben een Flora en Fauna QuickScan door een onafhankelijke ecoloog laten uitvoeren. De volgende stap na een quick scan is dat er binnen 3 werkdagen maatregelen worden getroffen om te zorgen dat er geen wijzigingen in flora en fauna in het betreffende gebied komen. Dus dat de huidige situatie in stand blijft. Deze werkzaamheden zijn vrijdag 15 maart opgestart. Dat is een standaardwerkwijze die hoort bij een quick scan. Dit had dus niet met de opbouw met de locatie/plaatsen van de containers te maken, maar gaat over de flora en fauna. Vanwege de onduidelijkheid hierover bij de buurt, hebben we deze werkzaamheden toen gestopt. Het Flora en Fauna rapport is inmiddels opgeleverd. We hebben dit rapport toegelicht aan de directe omwonenden. Uit het rapport zijn geen belemmerende factoren gekomen voor de realisatie van de opvang op deze locatie.