Eelco is verkeersdeskundige bij Mobycon. Eelco: ‘In veel dorpskernen denken ze momenteel na over het versterken van de leefbaarheid en vitaliteit. Veelal betekent dit de dominantie van de auto wat terugbrengen, om zo ook andere routes veilig en leefbaar te houden. In Nieuwleusen komt daar ook de historische functie bij. De meeste hoofdbrekens liggen wat mij betreft aan de noordzijde van de Backxlaan door de toekomstige bouw van de nieuwbouwwijk Oosterbouwlanden. En daarnaast ook alle ruimtelijke oplossingen voor de Burgemeester Backxlaan, want die hebben direct hun effect op het verkeer. Het is een ingewikkelde puzzel.’

'Wat ik intrigerend vind, is dat als er gevraagd wordt in de enquête naar doorstroom of verkeersveiligheid in de Backxlaan, dan is de voorkeur voor beide functies bijna even groot. Toch zijn deze twee groepen inwoners wel onderscheidend van elkaar. Zo kiezen automobilisten vaker voor doorstroom. Tijdens het Backxcafé van 5 juli konden we laten zien dat vooral in de ochtend- en avondspits de laan echt overbelast is. Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om doorgaand verkeer van of naar (richting) Dedemsvaart of Zwolle. We onderzoeken of we deze automobilisten kunnen verleiden om een andere route te rijden. Door bijvoorbeeld een rondweg of een afsplitsing op de Backxlaan. Hierin moet een keuze worden gemaakt vanwege de komst van Oosterbouwlanden. Er valt dus nog veel te kiezen, waarbij er sprake is van tegengestelde belangen. Ik verwacht daarom dat een deel van de bevolking hun wensen niet ingewilligd zal zien. Welke keuzes er ook worden gemaakt, de verkeersveiligheid staat voorop.

Eerst is het belangrijk om een visie te maken. Daarna kan de uitwerking van het hoe en wat plaatsvinden. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat we iets oplossen in de Backxlaan en vervolgens het probleem verleggen naar een andere nabij liggende straat. Dus als de visie er ligt, kunnen we naar het vervolg kijken. In de zomerperiode gaan we de voorlopige visie doorrekenen en krijgen we ook de neveneffecten meer in beeld.'

Lees ook de andere interviews

Heeft u vragen?