Hulp bij het huishouden
Wat is het?
Als u niet meer alles zelf kunt doen in het huishouden, kan de gemeente u hiermee helpen. Samen met u zoekt de gemeente naar een oplossing.
U kunt hulp krijgen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of, als u zorg krijgt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), via uw zorgkantoor.
Bekijk ook de uitgebreide informatie over aanvragen onderaan de pagina.
Bel 14 0529 of mail samendoenindalfsen@dalfsen.nl (ma-vr 8.30-12.30 uur)
Hulp bij het huishouden vanuit de Wlz
Mensen die thuis wonen en zorg krijgen via de Wlz kunnen hulp krijgen bij het schoonmaken van hun woning.
Sinds 1 januari 2017 wordt deze hulp betaald vanuit de Wlz. Dit geldt voor mensen met een:
- Volledig pakket thuis (vpt)
- Modulair pakket thuis (mpt)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw zorgkantoor.
Hulp bij het huishouden via de gemeente
Inwoners van Dalfsen die niet zelfstandig hun huis schoon kunnen houden, kunnen onder voorwaarden hulp krijgen via de Wmo.
Hoe werkt het?
De gemeente kijkt eerst of u zelf uw problemen kunt oplossen, bijvoorbeeld met hulp van familie, vrienden of bekenden.
Daarnaast wordt gekeken of een algemene hulpdienst voldoende helpt.
Als dat niet voldoende is, kunt u hulp krijgen via:
- Hulp in natura: de gemeente regelt alles voor u.
- Persoonsgebonden budget (Pgb): u huurt de hulp zelf in.
De gemeente kan u vragen om een eigen bijdrage. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt.
Hulp bij het huishouden op maat
De gemeente Dalfsen biedt hulp bij het huishouden die speciaal voor u wordt afgestemd. Dit betekent dat u alleen krijgt wat u nodig heeft. De hulp kan bestaan uit verschillende onderdelen:
- Schoonmaken (altijd inbegrepen).
- De was doen.
- Hulp bij plannen en organiseren van het huishouden.
Bij deze hulp gaat het om het resultaat: een schoon en leefbaar huis. Er wordt niet meer gedacht in uren dat iemand langskomt.
Wat is een schoon en leefbaar huis?
De belangrijkste ruimtes in uw huis worden schoongemaakt, zoals:
- Toilet
- Woonkamer
- Gebruikte slaapkamer(s)
- Keuken
- Badkamer
- Hal en andere toegangsruimten
Zo nodig wordt ook de was gedaan. U bespreekt met de hulpverlener hoe u, eventueel met hulp van familie of vrienden, het huis schoon en leefbaar kunt houden.
Flexibele hulp
De zorgaanbieder bespreekt met u wat nodig is en komt niet standaard elke week langs. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:
- 1 keer per 2 weken.
- De ene week alleen sanitair, de andere week de hele woning.
- Afspraken over vakantievervanging of bij ziekte van de hulp.
Gecontracteerde zorgaanbieders
U kunt kiezen uit:
Onder bepaalde voorwaarden kunt u ook een Persoonsgebonden budget (Pgb) aanvragen.
Eigen bijdrage
Voor hulp via de gemeente betaalt u een landelijke afgesproken bijdrage. Het CAK berekent deze op basis van inkomen, vermogen en eventuele andere middelen.
Hulp zelf regelen
Heeft u alleen hulp nodig bij het regelen van huishoudelijke hulp? Dan kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van websites die mensen aanbieden voor huishoudelijk werk:
- www.ikzoekeenwittewerkster.nl
- Telefoon: 088 4303 091
- E-mail: info@ikzoekeenwittewerkster.nl
Een witte werkster wordt zo genoemd omdat het werk is toegestaan en niet zwart (illegaal) wordt uitgevoerd. Het heeft niks met huidskleur te maken.
Hulp bij het aanvragen
Wilt u advies of begeleiding bij het aanvragen van hulp via de gemeente? Dan kunt u contact opnemen met onafhankelijke cliëntondersteuning van MEE Samen.
Aanvragen
Wilt u hulp bij het huishouden aanvragen? Volg deze stappen:
- Neem contact op met het Wmo-loket van de gemeente:
- Bel: 14 0529
- Mail: samendoenindalfsen@dalfsen.nl
- Bereikbaar: maandag tot en met vrijdag, 8.30-12.30 uur
- Voer een gesprek over uw situatie en geef aan waar u hulp bij nodig hebt.
- De gemeente doet onderzoek en heeft 6 weken de tijd om dit te doen. U ontvangt een verslag van de uitkomsten en de oplossing die de gemeente wil bieden.
- Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht.
Vervolg aanvragen
U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd aanvragen van vervolghulp.
Indicaties hebben een start- en einddatum. Samen met de zorgaanbieder vult u een evaluatieformulier in en stuurt dit naar: samendoenindalfsen@dalfsen.nl.
