Woo-verzoek indienen

Wat is het?

De gemeente Dalfsen geeft informatie over haar beleid en plannen op het internet, in de krant en op social media. Is de informatie die u zoekt niet openbaar? Dan kunt u een Woo-verzoek indienen.  

Om welke informatie gaat het?

Onder de Woo vallen 11 informatiecategorieën:

  1. Wet- en regelgeving
  2. Organisatiegegevens
  3. Raadsstukken
  4. Bestuursstukken
  5. Stukken van adviescolleges
  6. Convenanten
  7. Jaarplannen en -verslagen
  8. Wob / Woo-verzoeken
  9. Onderzoeken
  10. Beschikkingen
  11. Klachten

De gemeente maakt nu al veel openbaar, zoals organisatiegegevens, raadsstukken en collegebesluiten. Deze zijn terug te vinden op de website. Andere stukken zullen in de toekomst ook openbaar gemaakt worden op deze website. Dit gebeurt in fases.

Indienen van een Woo-verzoek

Iedereen kan een Woo-verzoek indienen. Dit kan op de volgende manieren:

Waaraan moet een Woo-verzoek voldoen?

  • Vermeld duidelijk dat het om een Woo-verzoek gaat;
  • Beschrijf precies waarover u informatie zoekt en welke documenten u wilt ontvangen;
  • Het verzoek moet gaan over informatie waarover de gemeente Dalfsen beschikt en die is vastgelegd in bestaande documenten, zoals pdf-bestanden, e-mails of rapporten;
  • U kunt alleen documenten opvragen die al bestaan. De Woo verplicht de gemeente niet om nieuwe documenten te maken om uw vragen te beantwoorden.

Hoe lang duurt het?

  • Beslistermijn: binnen 4 weken na ontvangst van het verzoek neemt de gemeente een beslissing.
  • Deze tijd is nodig om de gevraagde documenten te vinden en te beoordelen.
  • Verlenging: bij grote of complexe Woo-verzoeken mag de gemeente 2 weken extra nemen (totaal 6 weken).
  • Overleg over termijn: bij zeer omvangrijke of lastige verzoeken maakt de gemeente in overleg met u een nieuwe, passende termijnafspraak. De standaardtermijn van 4–6 weken vervalt dan.
  • Zienswijze van derden: als de informatie ook andere organisaties of bedrijven betreft, vraagt de gemeente hun zienswijze. Hiervoor geldt meestal een termijn van 2 weken.
  • Contact tijdens de behandeling:
    • Als de afgesproken termijn niet wordt gehaald of als de gemeente twijfelt of alle juiste documenten zijn gevonden, nemen wij contact met u op.
    • U mag altijd zelf contact opnemen met vragen tijdens de behandeling van uw verzoek.

Wat kunt u van ons verwachten?

Infographic Wet open overheid - Woo Rijksoverheid

  • Uw Woo-verzoek wordt bij ons geregistreerd;
  • Wij beoordelen of het verzoek duidelijk is en of de gevraagde informatie bij de gemeente aanwezig is;
  • Indien nodig neemt de Woo-contactpersoon contact met u op om uw verzoek en vraag te verduidelijken;
  • Voor een snelle en goede afstemming raden wij aan uw telefoonnummer te vermelden.

Niet alle informatie is openbaar

  • Niet alle informatie hoeft of mag openbaar worden gemaakt.
  • De Woo bevat uitzonderingen, bijvoorbeeld bij:
    • Persoonsgegevens (zoals namen, adressen en telefoonnummers)
    • Vertrouwelijke bedrijfsgegevens
    • Informatie die de staatsveiligheid kan schaden
  • Deze informatie wordt in de documenten onleesbaar gemaakt (geschoond).
  • In de beslisbrief die u bij de documenten ontvangt, legt de gemeente uit waarom bepaalde informatie niet openbaar is gemaakt.

Kosten

  • Het indienen van een Woo-verzoek is gratis.
  • U ontvangt de documenten kosteloos per e-mail.
  • Voor papieren kopieën worden wel kosten in rekening gebracht.

Bezwaar

Bent u het niet eens met de beslissing op uw Woo-verzoek? Dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente.

DigiDDigitaal formulier bezwaar

Heeft u gevonden wat u zocht?