Dalfser Cybercriminaliteit Kwartet
Doel van het spel
Leer spelenderwijs over de verschillende aspecten van cybercriminaliteit. Het doel is om zoveel mogelijk kwartetten (sets van vier kaarten met hetzelfde thema) te verzamelen.
Speel slim, blijf veilig: Bij elk kwartet hoort een korte uitleg of tip over hoe je je online kunt beveiligen tegen de desbetreffende vorm van cybercriminaliteit.
Veel speelplezier offline en blijf online veilig!
Aantal deelnemers
2 tot 4 spelers.
Categorieën
- Malware
- Soorten phising
- Maatregelen
- Fraude
- Effecten cybercriminaliteit
- Wachtwoord hacken
- Nuttige sites
Inhoud
- 32 speelkaarten, verdeeld over 8 verschillende thema’s gerelateerd aan cybercriminaliteit;
- Spelregels.
Spelregels
1. Voorbereiding: Schud de kaarten goed door elkaar en deel elke speler 5 kaarten uit. Leg de rest van de stapel met de kaarten naar beneden in het midden.
2. De beurt: De speler aan de beurt vraagt een andere speler om een specifieke kaart die nodig is om een kwartet te vormen. Bijvoorbeeld: "Heb jij van 'Veilige Wachtwoorden' de kaart 'Sterk Wachtwoord Kiezen'?" De speler moet al minstens één kaart van het gevraagde kwartet in handen hebben om ernaar te mogen vragen.
3. Kaart krijgen: Als de gevraagde speler de kaart heeft, moet deze de kaart afgeven. De vragende speler mag doorgaan met vragen, ook aan andere spelers.
4. Kaart niet krijgen: Als de gevraagde speler de kaart niet heeft, zegt deze "Pak een kaart". De vragende speler moet dan een kaart van de stapel trekken. De bevraagde speler krijgt de beurt.
5. Kwartet vormen: Wanneer een speler een kwartet heeft gevormd (set van vier kaarten), toont deze dit aan de andere spelers en legt het kwartet op tafel.
6. Einde van het spel: Het spel eindigt wanneer alle kwartetten zijn gevormd. De speler met de meeste kwartetten wint het spel.